De snelst groeiende trend in de laatste tien jaar is training buiten de sport, naar schatting meer dan 35% van de mensen in de Verenigde Staten doet nu een of andere sport buiten in een sportschool, op vakantie of als training in een overdekte arena. Nu we het toch over de groeiende belangstelling voor wielrennen en wielrentraining hebben, moeten we vermelden dat het idee ongeveer 50 jaar geleden werd geïntroduceerd.

Amerika had genoeg waargenomen en ondervonden van de schade en de trainingsmethoden die ze in de beroepssporten aanbrachten om hen aan te moedigen harder te werken en hen toch ook niet te vroeg met pensioen te laten gaan. Dus namen instructeurs de taak op zich en bedachten hoe.

Ze creëerden gevarieerd terrein en ontwikkelden en gebruikten machines om het echte werk te simuleren met de echte (specifiek terrein) prestaties van de atleten, rennend over en rond heuvels en verschillende hellingen en verhogingen, om vervolgens de trainingsruimte te bevolken met andere renners.

De vraag was hoe de resultaten zo realistisch mogelijk te houden, dat wil zeggen over nog eens tien jaar en meer wetenschappelijk en systematisch onderzoek was nodig voor betere methoden.

Stel je voor dat je de kracht en het uithoudingsvermogen van een marathon combineert met de kracht en het uithoudingsvermogen van hockey. Deze veelbelovende combinatie heeft bijgedragen tot de volledige omwenteling in het concept en de realiteit van sporttraining en -oefening, wat ook het doel ervan is. Dergelijke praktische en wetenschappelijke resultaten dragen duidelijk bij tot het uitsterven van de aloude opvatting dat het verlaten van een mooie, rustige en beschermde binnensituatie de beste training voor een sport is.

Zelf trainen is iets dat je zou moeten overwegen telkens als je je trainingsprogramma of je plan om je prestaties te verbeteren niet haalt. Dit is echt helemaal niet zo moeilijk. Als je deze eenvoudige techniek volgt, is er geen reden waarom je niet voor dit basketbalseizoen zou kunnen vlammen…

Stel je voor dat eredivisie ijshockeyspelers nergens op het ijs te bekennen zijn, omdat ze een aantal totaal verkeerde beslissingen hebben genomen zonder te weten wat de juiste manier is om het aan te pakken!

Probeer eens ruggengraat te kweken! Nee, niet zoals het is' beroep. Het idee moet zijn dat je een reeks stappen vaststelt en die dan volgt.

Terwijl je dit doet doe je een stap terug en kijk je naar alle stappen van je trainingsprogramma en zoek je ze op en doe je ze en voer je ze uit alsof je het tegen iemand opneemt.

Misschien hebben de jongens hun stappen al voor hen gedaan; stop en wacht op je wedstrijd krachttraining. Als de jongens hun stappen al gedaan hebben, begin ze dan af te spoelen en begin opnieuw!

Als je één stap vindt die je niet goed doet, of de rest van de stappen nemen een wending voor je, stop dan en stel jezelf de volgende vraag…

"Ben ik op de goede weg?"

Categories: General